V poslední době se módní svět otřásá "skandály s labely". Může existovat mnoho společností, které zakládají své podnikání na nespravedlivých pravidlech. V dnešní době je nákup velmi rychlý a snadný. Také nakupujeme stále více a často nepřemýšlíme o tom, kdo a jak naše oblečení vyrobil. Poslední týdny nám ukázaly, jak důležité je kontrolovat informace o značkách a informovaně nakupovat.

Zkontrolujte štítek

Obvykle jsme si vědomi toho, co hledáme: ten správný střih a střih pro nás. Chceme, aby naše oblečení odpovídalo aktuálním trendům. Tak proč toto povědomí nerozšířit? Můžeme začít tím, že zkontrolujeme, co je na štítku. Věnujme pozornost tomu, kde a jak se vyrábí oblečení, které kupujeme. 

I když víme stále více o temné straně módního průmyslu, stále dostatečně nemluvíme o ceně, kterou životní prostředí platí za rychlou a levnou módu. Zvláštní pozornost byste měli věnovat štítkům, materiálu a způsobu šití oblečení. Nejlepší je vzdát se produktu s "60% polyester" na etiketě a poohlédnout se po oblečení, kde uvidíte například "100% bavlna" nebo "95% hedvábí, 5% elastan". Vyplatí se zaměřit se na kvalitu látek nebo oblečení, které kupujete, protože si je  určitě budete moci užívat déle.

Nejlepší volbou budou výrobky z hedvábí, lnu, bavlny, vlny. Kvůli jejich kvalitě a vlastnostem. Doporučujeme také viskózu, která je levnou náhražkou hedvábí. Může mít také výhody bavlny, protože je to chytrý materiál. Během výrobní fáze může mít různé vlastnosti. Pokud se chcete dozvědět více o vlastnostech viskózy, klikněte zde.

Eko móda

Móda může být "ekologická" v mnoha ohledech. Může to například znamenat produkci organické bavlny, která se pěstuje bez použití přípravků na ochranu rostlin, jako jsou pesticidy a umělá hnojiva. Ekomóda může také znamenat, že značka vyrábí a prodává své produkty v souladu s principy fair trade. Může podpořit místní produkci, která snižuje uhlíkovou stopu – tak smrtící pro životní prostředí. Ve skutečnosti může být ekologická móda něco jiného z pohledu spotřebitele a něco jiného z pohledu značky.

Greenwashing

Termín měl odkazovat na anglické slovo "whitewashing", což znamená whitewashing. Poprvé jej použil Jay Westervelt v článku popisujícím hotely, které povzbuzovaly své hosty, aby méně často měnili ručníky z údajné obavy o životní prostředí, ale ve skutečnosti ušetřili čas na čisticí prostředky a prádlo. 

Volně přeloženo "greenwashing" znamená "zelená lež". Jedná se o fenomén, který spočívá v tom, že v zákaznících vyvolává dojem, že daný produkt nebo společnost, která jej vyrábí, žije v souladu s přírodou a ekologií. 

Ekologické certifikáty pro oděvy
GOTS (Global Organic Textile Standard). Jedná se o jeden z nejoblíbenějších ekologických certifikátů v Evropě, který zaručuje, že daný produkt byl vytvořen s ohledem na životní prostředí.
Fairtrade je certifikát spravedlivého obchodu. Uděluje se výrobcům, kteří při výrobě oděvů splňují řadu požadavků. Patří mezi ně například péče o rozvoj místních komunit nebo životní prostředí. Certifikát je udělován i společnostem, které neporušují práva zaměstnanců.
Na textilie se vztahuje ekoznačka, a to jak přírodní, tak umělé materiály. Jedná se o certifikát EU, který v Polsku uděluje Polské centrum pro testování a certifikaci.

Dejme našemu oblečení druhý život!
Kromě toho, že si to při nákupu uvědomujeme, hraje obrovskou roli i to, co s oblečením uděláme, když ho přestaneme nosit. Možností v této oblasti je opravdu mnoho: second handy, charitativní kolekce oblečení, burza oblečení nebo prodej na internetových portálech. Doporučujeme vám také předělat staré oblečení. Dají se zkrátit, zapnout, našít a třeba i vyšít na tričko nebo kalhoty, které dostanou druhou šanci. Kreativní invenci necháme na vás!

Komentáře ()

Nakládka...